herkenning en vervreemding

De ckv-dimensie herkenning en vervreemding kijkt hoe we ons in het meest bizarre herkennen en waarin het herkenbare vreemd kan zijn.


Een feest van herkenning of net een beetje ongemakkelijk: soms moet je wel twee keer kijken voordat je een kunstwerk begrijpt, en soms kun je je vinger er gewoon niet opleggen, maar iets klopt er niet. Kunstenaars spelen graag een spel van herkenning en vervreemding. In deze dimensie onderzoeken we hoe kunst betekenis kan krijgen in de ruimte tussen deze twee begrippen.

  • Lekker gek doen

    Deze do-it-yourselfmodule bestaat uit twee opdrachten waarin leerlingen zelf bestaande, herkenbare situaties gaan vervreemden. De opdrachten zijn gebaseerd op de verschillende werkwijzen van de kunstenaars Ursus Wehrli en Harmen de Hoop.

  • Voor de fijnproevers?

    Sommige mensen vinden kunst maar raar als je niet kunt herkennen wat het is of waar het over gaat. Voor anderen kan het allemaal niet gek genoeg zijn. In deze ckv module kijken we hoe en waarom kunstenaars herkenning of vervreemding creëren.

  • Bij nader inzien…

    Dankzij blikopeners worden leerlingen snel wegwijs in een ckv-dimensie. In deze blikopener kijken we hoe de context van een kunstwerk of kunstenaar bepaalt of het werk herkenbaar of vervreemdend is.

Kunst uit het Vuistje

Nieuwsgierig geworden? Vraag een inkijkexemplaar aan!